Ανοικτή ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Η ιστιοπλοΐα ως εναλλακτική απασχόληση για παιδιά και νέους με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος» διοργάνωσαν το KMOΠ – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας και ο Ναυτικός Όμιλος Παλαιού Φαλήρου σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Προσαρμοσμένων Δραστηριοτήτων «ΑΛΜΑ» στη μαρίνα Φλοίσβου. Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Erasmus+ Sportsέργου, SailAway, και επικεντρώθηκε στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται τόσο για τους νέους και τα παιδιά που έχουν διαγνωσθεί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) μέσα από την ενασχόληση τους με την ιστιοπλοΐα, όσο και για τους ναυτικούς ομίλους και τους εκπαιδευτές ιστιοπλοΐας στην Ελλάδα.
Κατά την έναρξη της εκδήλωσης χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Παλαιού Φαλήρου, Αναστάσιος Βατίστας, ενώ το «παρών» έδωσε ο Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου, Γιάννης Φωστηρόπουλος. Στις ομιλίες και τη συζήτηση που ακολούθησε με το κοινό παρουσιάστηκαν πρακτικά παραδείγματα, στρατηγικές και υπάρχουσες ευκαιρίες για την ενασχόληση των ατόμων με ΔΑΦ με το άθλημα της ιστιοπλοΐας. Η Συντονίστρια του Τμήματος Προαγωγής Υγείας και Ευεξίας του ΚΜΟΠ, Σαββούλα Οικονόμου, παρουσίασε αναλυτικά το έργο και τα αποτελέσματα του SailAway, εστιάζοντας στα οφέλη του προγράμματος.
Ειδικότερα ανέφερε ότι οι προπονητές ιστιοπλοΐας μπορούν να επωφεληθούν από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και το e-learning του προγράμματος, ενώ οι ναυτικοί όμιλοι από τον οδηγό για την ένταξη των ατόμων με ΔΑΦ στην ιστιοπλοΐα καθώς και από το ενημερωτικό υλικό που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να προωθήσουν τις δράσεις τους. «Από το SailAway δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ειδική μέριμνα για τους γονείς, για τους οποίους έχει επίσης δημιουργηθεί ενημερωτικό υλικό, το οποίο μπορούν ελεύθερα να χρησιμοποιήσουν για να επικοινωνήσουν με ναυτικούς ομίλους της περιοχής τους» πρόσθεσε η κ. Οικονόμου. Η ίδια περιέγραψε ακόμη, τα επόμενα στάδια του έργου, τα οποία συμπεριλαμβάνουν την πιλοτική εφαρμογή μαθημάτων ιστιοπλοΐας σε παιδιά και νέους με ΔΑΦ καθώς και τη διοργάνωση δράσεων ενημέρωσης σε όλες τις χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα (Ελλάδα, Βουλγαρία, Κύπρος, Κροατία, Ιταλία και Ισπανία).
Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Προσαρμοσμένων Δραστηριοτήτων «ΑΛΜΑ», Κατερίνα Γιαννακοπούλου, κατά την ομιλία της αναφέρθηκε στη σημασία της κατάλληλης ενημέρωσης και της επαρκούς κατάρτισης που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτές ιστιοπλοΐας, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις ιδιαίτερες ανάγκες των ατόμων με ΔΑΦ. «Όπως χαίρεται ένα παιδί τυπικό που θα πάρει το σκαφάκι, θα ανέβει πάνω και θα τραβήξει τα σχοινιά, έτσι εκπαιδεύουμε και ένα παιδί με ΔΑΦ να χαρεί τη διαδικασία» είπε η κ. Γιαννακοπούλου, επισημαίνοντας ότι η όποια διαφορά μεταξύ των δύο περιπτώσεων έγκειται στην προσέγγιση που πρέπει να ακολουθηθεί. «Πρέπει να βοηθήσουμε το παιδί με ΔΑΦ να ξεπεράσει κάποιες φοβίες που πιθανόν μπορεί να έχει ή κάποιες κρίσεις. Εμείς θέλουμε να τα διαχειριστούμε όλα αυτά πριν μπει στο σκάφος γιατί πάνω σε αυτό πρέπει να έχει μία ισορροπία. Να ακούει, να παίρνει οδηγίες από τον προπονητή. Διαφορετικά κάτι που κανονικά θα του προξενούσε χαρά, θα του προκαλέσει φόβο και θα έχουμε τα αντίθετα αποτελέσματα» είπε η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Προσαρμοσμένων Δραστηριοτήτων «ΑΛΜΑ» και πρόσθεσε ότι μέσω του εκπαιδευτικού οδηγού που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου SailAway και με την υποστήριξη των φορέων που στηρίζουν τον αυτισμό, οι προπονητές και εκπαιδευτές ιστιοπλοΐας μπορούν να εφοδιαστούν με τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να βοηθήσουν παιδιά και νέους με ΔΑΦ να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους.
Στη θετική επίδραση της σωματικής άσκησης για άτομα με ΔΑΦ αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Εμμανουήλ Σκορδίλης. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως όταν έχουμε να κάνουμε με συνανθρώπους μας που είναι στο φάσμα, θέλουν τον χρόνο τους. Δεν μπορούμε δηλαδή να περιμένουμε ξαφνικές αλλαγές στη βαθιά πορεία, παρά να δώσουμε το χρόνο που χρειάζεται σε όλα τα στάδια η εκπαίδευση και η προετοιμασία που πρέπει να έχει ένας συνάνθρωπος μας, δηλαδή να ετοιμάζεται στο σπίτι, να πηγαίνει στον όμιλο, να εξοικειωθεί με τον εξοπλισμό, με τους ανθρώπους. Όλα αυτά είναι μία στόχευση και στρατηγική που θέλει το χρόνο της» είπε, συμπληρώνοντας ότι η προσέγγιση των επαγγελματιών από τον χώρο της Προσαρμοσμένης Ειδικής Δραστηριότητας θα πρέπει να είναι ολιστική.
Ο κ. Σκορδίλης, επικαλούμενος πρόσφατες έρευνες, ανέφερε ότι τα πιο σημαντικά θέματα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αθλητικών προγραμμάτων είναι: το μέγεθος και ο θόρυβος των αθλητικών χώρων, το αθλητικό υλικό, ο αριθμός των συμμετεχόντων, οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και η διατήρηση της ρουτίνας. Μάλιστα, πρόσθεσε, ότι τα προγράμματα πρέπει να προσχεδιάζονται με τη συνεργασία ατόμων που σχετίζονται με το παιδί, όπως γονείς, αδέρφια, δάσκαλοι και ειδικοί συναφών επαγγελμάτων και να πραγματοποιούνται σε οικείο φυσικό περιβάλλον.
Λίγα λόγια για το έργο
Το SailAway είναι μία ευρωπαϊκή δράση που έχει στόχο να προάγει την κοινωνική ένταξη και να αναπτύξει τις δεξιότητες των παιδιών και των νέων που έχουν διαγνωσθεί με διαταραχές φάσματος του αυτισμού (ASD), ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή τους σε ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες όπως η ιστιοπλοΐα. Στο πλαίσιο αυτό, το SailAway εστιάζει στη βελτίωση των απαιτούμενων δεξιοτήτων των επαγγελματιών και των ιστιοπλοϊκών ομίλων προκειμένου να μπορούν να δουλέψουν με παιδιά και νέους-ες με αυτισμό αλλά και να ενημερώσουν τους γονείς τους για τα οφέλη της ιστιοπλοΐας.